Friday, August 28, 2009

Bermimpilah sebelum mati...


"Barangsiapa mati sedangkan dia belum pernah berjihad, dan dia tidak bercita-cita untuk berjihad, maka kematiannya adalah salah satu cabang kemunafikan."
(HR. Muslim dalam As-Sahih, III/517)

Jom kita bermimpi!

Saya ingin mengajak diri saya dan sahabat-sahabat untuk bermimpi. Boleh tak? Kenapa harus bermimpi? Bukankah mimpi itu hiasan tidur? Apa harus tidur dulu baru ada mimpi? Macam mana nak maju, kalau terus tidur? Bukankah kita sudah terlalu banyak tidur?

Begini, suatu hari Umar bin al-Khattab r.a. berdialog dengan beberapa sahabatnya. Umar al-Khattab berkata: "Berangan-anganlah!" maka salah seorang yang hadir berkata: "Saya berangan-angan kalau saya mempunyai banyak wang, saya akan membelanjakan harta saya itu untuk memerdekakan hamba untuk meraih redha Allah."

Seorang lagi menyahut: "Kalau saya, berangan-angan memiliki harta yang banyak, lalu saya belanjakan fii sabilillah." yang lainnya menyahut: "Kalau saya mengangankan memiliki kekuatan tubuh yang kuat supaya saya dapat mengabdikan diri saya untuk memberi air zam-zam kepada jemaah haji satu persatu."

Setelah Umar al-Khattab mendengar jawapan-jawapan mereka, beliau pun berkata: "Kalau saya, berangan-angan untuk mengadakah tokoh-tokoh seperti Abu Ubaidah bin al-Jarrah, Umair bin Sa'ad dan sepertinya di dalam rumah ini."

Mungkin ada yang bertanya, kenapa kita perlu bermimpi? Bukankah kita harus bersikap realistik, dan mimpi itu cuma mainan tidur?

Begini sahabat-sahabat, memang boleh jadi mimpi akan tinggal jadi mimpi. Namun, ada sebuah hikmat yang berbunyi: "Bermimpilah sebelum kamu menjadi pemimpin." Serta "Belajarlah sebelum kamu menjadi pemimpin."

Ternyata ramai pemimpin-pemimpin besar yang terangkat dari seorang pemimpi. Jadilah PEMIMPI BESAR untuk menjadi PEMIMPIN BESAR. Dalam sebuah majlis, ada seorang syaikh yang mengatakan, "Laa budda lil qaa-idi an yakuuna lahu ahlam, wa illa la yasluh an yakuuna qaa idan... Seorang pemimpin harus mempunyai banyak mimpi, jika tidak, dia tidak layak menjadi pemimpin."

Sememangnya, kita akan kehabisan stok pemimpin sekiranya tak ada lagi orang yang berani bermimpi dan bercita-cita besar. Nah, untuk bermimpi pun tidak berani, apatah lagi untuk memimpin.

Menjadi pemimpin bermaksud menjadi orang yang cerdas fikirannya. Yakni, berani berfikir mendahului masa, walaupun kadang-kadang orang lain belum dapat memahaminya. Mereka juga merupakan orang yang memiliki fikiran dan gagasan besar di luar apa yang difikirkan oleh orang lain. Seperti yang dilakukan oleh Khidr, perkara-perkara yang tidak dapat difahami oleh Nabi Musa a.s.

Tetapi anehnya, ramai manusia yang bermimpi dan bercita-cita besar pun sudah kecut perut apatah lagi untuk meraihnya. Mungkin takut untuk menerima risiko. Padahal cita-cita atau mimpi merupakan energy yang menggerakkan jiwa, menggerakkan fikiran untuk kreatif, menggerakkan badan untuk aktif, dan menggerakkan seluruh tubuh badan untuk mencapai tujuan.

Kenyataan hari ini adalah mimpi semalam, dan mimpi hari ini adalah kenyataan hari esok! ~(Hassan al-Banna)~


No comments:

Blog Widget by LinkWithin